tiistai 22. syyskuuta 2015 | 4.51

Uusi blogi

Ensimmäisen aupairvuoden jälkeen päätin aloittaa tämän bloggailun ihan puhtaalta pöydältä. Tämä blogi, vähän niin kuin muutto viime heinäkuun lopulla Berliiniin, on uusi alku. Uusi työ, uusi asuinalue, Prenzlauer Berg, ja uudet suunnitelmat.

Olen Laura, nyt 20-vuotias ja vuoden 2014 ylioppilas. Muutin hiukan yli vuosi sitten Suomesta Saksaan osaamatta kieltä lähes sanaakaan (yksi kurssi lukiossa ei oikein riittänyt). Olin varma siitä, että 11 kuukauden jälkeen palaisin Suomeen, aloittaisin opiskelut ja jatkaisin mulle tärkeää harrastusta Suomessa. Mielessä ei edes käväissyt ajatus, että tämän lähes vuodenmittaisen ajanjakson jälkeen haluaisin jäädä Saksaan pysyvästi, vaikka moni siitä mulle ennen lähtöä sanoikin. Jo kuitenkin ensimmäisen kuukauden jälkeen olivat ajatukset muuttuneet siihen suuntaan, että jos opin saksaa tarpeeksi nopeasti, niin ehkä mä tänne voisin jäädä. Ja täällä sitä ollaan.


Tällä hetkellä blogi keskittyy lähinnä siis saksan opiskeluun - mulla on aikeissa läpäistä DSH-kielikoe - ja aupair-arkeen. Kielitaito on vuoden jälkeen B2-tasolla, eli ennen kielikoetta on vielä paljon parannettavaa, mihin toivottavasti auttaa Volkshochschulesta siirtyminen yksityiseen kielikouluun ja saksalainen hostperhe, edellinen kun oli puoliksi suomalainen. Syy siihen, miksi opiskelen kieltä mahdollisimman nopeasti on se, että aion ensivuonna hakea opiskelemaan fysioterapiaa täällä Berliinissä. Hakuprosessista tuun varmasti puhumaan täällä blogin puolellakin.

Kirjoitan blogia lähinnä kaikille uteliaille sukulaisille ja kavereille, mutta jos aupair-elämä, Saksassa asuminen, Berliini ja Saksassa opiskelu kiinnostaa, niin lukea saa ja lukijaksi liittyä.




Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Malli: Simple Grey Variant © Koodikielellä