maanantai 7. maaliskuuta 2016 | 10.36

Aupairperheen valinta

Oon kuullut niin paljon huonoja kokemuksia aupairiudesta ja varsinkin niistä hostperheistä. Aina näitä juttuja kuullessa en ole kuin voinut miettiä, että olenpa mä ollut onnekas. Mun kummatkin perheet ovat olleet superihania, vaikkakin tosi erilaisia. Yhteistä näissä perheissä kuitenkin on, että mulla on paljon vapaa-aikaa, koen voivani puhua hostperheelle asioista, tulen vanhempien että lasten kanssa toimeen ja mun palkkani ei ole se minimi 260 euroa kuukaudessa. 

Aina perhettä valitessa ei voi varmaksi sanoa, onko kyseessä oikeasti se unelmaperhe, mutta ajattelin listata muutamia asioita, joita kannattaa miettiä perhettä valitessa. Perhettä etsiessä tärkeää on myöskin mihin maahan haluaa, viisumiasiat ja muut sellaiset, mutta kirjoitan nyt niistä asioista, joita ei aina välttämättä tule miettineeksi ja jotka itse koin perhettä valitessa tärkeiksi kriteereiksi. 




Palkka + muut lisät
Tämä on mun mielestä tosi tärkeä. En ymmärrä, miten ne aupairit jotka saa vaan 260 euroa kuussa ilman matkakorttia(60-80 euroa kuussa), pärjäävät täällä Berliinissä. Palkan lisäksi kannattaa siis tiedustella, maksetaanko sulle esimerkiksi puhelinliittymä, kielikurssi ja matkakortti. Vaikka 20 euroa kuussa puhelinliittymään saattaa tuntua halvalta, niin pienestä aupairin palkasta se oikeasti on aika iso pala. Lisäksi koen, että perheet, jotka maksaa vain sen minimipalkan ilman mitään muuta, ovat vain halvan työvoiman perässä sen sijaan että aidosti haluaisivat siitä aupairista perheenjäsenen. 

Asuminen perheen kanssa vai muualla 
Edellisen perheen kanssa asuin erillään omassa asunnossa ja nyt puolestaan yhdessä perheen kanssa. Kummassakin on omat hyvät ja huonot puolensa, enkä menisi sanomaan, että jompi kumpi asumismuoto olisi parempi. Perheen kanssa asuessa olo on oikeasti kuin perheenjäsenellä ja olen rehellisesti sanottuna paljon läheisempi nykyisen hostperheen kanssa. Toisaalta, tykkäsin omasta rauhasta ja siitä, että aina tiesi, milloin työt on ohitse. Nyt ongelmana on ehkä se, että lapset tulee mun huoneeseeni, vaikka kuinka olisin olevinani vapaalla. 

Työtunnit 
Eli painottuuko työt aamuun, iltaan vai viikonloppuihin ja kuinka paljon työtunteja on. Nämä on ihan selkeitä kysymyksiä, mutta kannattaa myös kysyä sitä, saako esimerkiksi viikon alussa tietää omat työtunnit. Mulla saattaa esimerkiksi päivän varoitusajalla tulla iltatöitä, mikä välillä saattaa sotkea omia menoja, jos niistä ei ole tajunnut itse etukäteen hostperheelle sanoa. Toisaalta koska itse joustan paljon työvuoroissa, tiedän, että jos tarvitsen joskus vapaata, on mun hostperhe valmis myös sitä antamaan. 

Edelliset aupairit 
Ehkä kaikista tärkein. Kysy edellisen aupairin sähköpostia tai puhelinnumeroa, koska tämä on se henkilö, joka kertoo, jos perhe on jotain muuta kuin esittää. Edelliseltä aupairilta kannattaa vielä kysyä varmuudeksi työvuoroista, palkan riittävyydestä ja oikeastaan ihan mistä tahansa, mikä vaan käy mielessä. Oon vähän sillä kannalla, että liikaa kysymyksiä ei voi esittää. 

Nämä asiat mielessä pitäen olen löytänyt mun kummatkin hostperheet, jotka on olleet tosi ihania. Lisäksi tapasin molemmat perheet etukäteen, ja jos tapaamiseen on mahdollisuus, niin ei kannata jättää käyttämättä. 

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Malli: Simple Grey Variant © Koodikielellä